Biotin

Biotine (Niet alleen) voor huid en haar

Biotine - ook bekend als vitamine B7 of vitamine H - draagt in het menselijk lichaam bij aan een normale functionering van talrijke biologische processen. Daartoe behoren onder anderen het energiemetabolisme, de celfunctie, het zenuwstelsel en de aangroei van huid, haren en nagels.

Biotine is een in water oplosbaar vitamine B-complex en kan als zodanig niet in voldoende mate door het lichaam zelf worden aangemaakt en moet dus uit voeding worden verkregen. De Duitse vereniging voor voedingsmiddelen (DGE https://www.dge.de/wissenschaft/referenzwerte/biotin/) noemt als waarden voor een passende biotine-inname circa  5 – 10 µg/dag voor zuigelingen, 10 – 35 µg/dag voor kinderen en 30 – 60 µg/dag voor jongeren en volwassenen.

Risicogroepen voor een biotine-tekort

Volgens de DGE is een verhoogde biotine-inname tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding niet nodig, toch behoren zwangere vrouwen tot de risicogroep voor het oplopen van een biotine-tekort. Ook langdurig diëten, het gedurende lange tijd innemen van antibiotica en het overmatig consumeren van alcohol kunnen tot verschijnselen van een biotine-tekort leiden. Voor het overige hebben meestal mensen die aan een aangeboren gebruiksstoornis van biotine leiden een tekort aan biotine.

Symptomen bij een biotine-tekort

Verschillende symptomen wijzen op een tekort aan biotine. De meest opvallende zijn huidaandoeningen, kleurverandering van de haren, evenals meer haaruitval en broze nagels. Maar ook constante vermoeidheid, geen eetlust, spierpijn of misselijkheid evenals een verhoogde vatbaarheid voor infecties kunnen een teken van een biotine-tekort zijn. Als u een vermoeden hebt dat u aan een biotine-tekort leidt, kunt u het beste uw arts raadplegen om het verdere verloop en een eventuele - mogelijkerwijs ook hoog-gedoseerde - vervanging te bespreken. In normale gevallen kan er via een uitgebalanceerde voeding goed in de dagelijkse behoefte aan biotine worden voorzien, omdat talrijke levensmiddelen over een hoog biotine-gehalte beschikken.

Levensmiddelen met een hoog biotine-gehalte

  • Lever
  • Gist
  • Eieren
  • Soja
  • Haver
  • Walnoten

Bovendien bevatten ook veel graanproducten, evenals vlees, melk en ook diverse groente- en fruitsoorten adequate hoeveelheden biotine om in bovengenoemde dagelijkse behoefte in normale gevallen te voorzien. Volgens de huidige stand van het onderzoek bestaat er geen gevaar voor een overdosering aan biotine.

Alle prijzen incl. BTW excl.. verzendkosten.