Vitamin B12

Vitamine B12 (cobalamine)

Vitamine B12 is eigenlijk niet een enkele, maar een hele groep van vitamines, de zogenaamde cobalamines. Ze worden uitsluitend ontwikkeld door micro-organismen zoals bacteriën en dragen bijvoorbeeld bij aan de ontwikkeling van rode bloedlichaampjes, aan het normaal functioneren van het immuunsysteem en aan een normaal homocysteïnegehalte. Vitamine B12 heeft bovendien een taak bij de celdeling en draagt bij tot een normaal energiemetabolisme. De constante inname van vitamine B12 mag daarom niet worden verwaarloosd.

Terwijl de aanbevolen inname volgens de Duitse vereniging voor voedingsmiddelen (DGE) voor zuigelingen tussen de 0,4 – 0,8 µg/dag, voor kinderen tussen de 1,0 – 3,0 µg/dag en voor volwassenen op 3,0 µg/dag ligt, hebben zwangere vrouwen met 3,5 µg/dag een iets grotere behoefte, bij vrouwen die borstvoeding geven ligt die zelfs op 4,0 µg/dag

Symptomen van een vitamine B12-tekort (pernicieuze anemie)

Een tekort aan vitamine B12 uit zich meestal door tintelingen en een koud gevoel in handen en voeten of door meer algemene symptomen zoals concentratiestoornissen, vermoeidheid, persoonlijkheidsveranderingen of een algeheel gevoel van zwakheid. Deze symptomen geven een veranderd bloedbeeld en een speciale vorm van bloedarmoede aan. In het ergste geval kan dit zelfs leiden tot een beschadiging van het centrale zenuwstelsel.

Een gebrek aan vitamine B12 komt vaker bij oude mensen voor en er wordt vermoed dat dit de prestaties van het geheugen beïnvloedt evenals dat de kans op dementie wordt vergroot. Dit tekort is echter minder het gevolg van slechte voeding , maar vaker het gevolg van chronische gastritis (ontsteking van het maagslijmvlies), waardoor vitamine B12 niet meer uit de voeding gehaald en verwerkt kan worden.

Levensmiddelen met veel vitamine B12

  • Lever
  • Nieren
  • Vis (makreel, haring, tonijn)
  • Rundvlees
  • Kaas
  • Eigeel

Vitamine B12 wordt vooral door micro-organismen in het maagdarmkanaal van dieren gevormd en wordt bij planten alleen in de sporen gevonden. In de regel kan er dus via de voeding in de behoefte aan vitamine B12 worden voorzien, dat geldt ook voor vegetariërs, die in hun dagelijkse behoefte kunnen voorzien door eieren en melkproducten. Voor veganisten wordt dit problematischer. Want het gehalte aan vitamine B12 in plantaardige producten is verwaarloosbaar klein en de eetbare algen nori en chlorella bevatten weliswaar een hoog gehalte aan vitamine B12 maar er wordt aan de bruikbaarheid van deze vitamine getwijfeld. Ook de met vitamine B12 verrijkte veganistische levensmiddelen zijn meestal niet voldoende om in de dagelijkste behoefte te voorzien. Biologische producten mogen bovendien niet met vitamine B12 worden verrijkt. Daarom dienen veganisten hun bloedwaarden regelmatig te laten controleren en hun toevlucht te zoeken tot voedingssupplementen.

Alle prijzen incl. BTW excl.. verzendkosten.