Vitamin-C-1000-mg-retard-Tabletten

Vitamine C Het hoeft niet altijd zuur te zijn

Vitamine C is wel een van de bekendste vitamines. Al eeuwen geleden kende men de betekenis van deze voedingsstof, waarbij een gebrek eraan toen resulteerde in de zogenaamde scheurbuik.

De lange tijd op zee en de daarmee gepaard gaande eenzijdige voeding zonder groente en fruit veroorzaakten bij de zeelieden symptomen zoals bloedend tandvlees, tanduitval en huidklachten. Maar ook concentratieproblemen en zwakke zenuwen evenals vermoeidheid en slaapstoornissen waren het gevolg.

Pas toen de aan scheurbuik lijdende zeelieden, naast hun gebruikelijke rantsoen ook citrusvruchten gingen eten, namen de klachten af. Er moest dus wel een verband bestaan tussen de voeding en het voorkomen van ziektes zoals scheurbuik. Ondertussen weet men duidelijk meer over vitamine C.

Welke levensmiddelen bevatten veel vitamine C?

Vitamine C kan niet door het lichaam zelf geproduceerd worden en moet daarom met de voeding worden toegediend. Vooral citrusvruchten zoals citroenen, sinaasappels en grapefruits golden toen en ook nu nog als ideale leveranciers van vitamine C. Maar het hoeft niet altijd zo zuur te zijn. Er zijn minder zure levensmiddelen met nog duidelijk meer vitamine C:

  • venkel
  • groene kool
  • rode kool
  • broccoli
  • paprika
  • zwarte bessen
  • guava
  • duindoornbessen
  • rozenbottels
  • acerola

Terwijl citroenen bijvoorbeeld gemiddeld op 50,7 mg vitamine C per 100 g uitkomen, komt de paprika al op 140 mg en de acerola-kers al op 1.700 mg uit. Maar ook in alledaagse groenten zoals groene kool, rode kool en broccoli of fruit zoals rozenbottels en duindoornbessen bevinden zich grote hoeveelheden vitamine C.

Waarom is vitamine C zo belangrijk?

Voor vitamine C is in het menselijke lichaam een beslissende rol weggelegd.

Aan de ene kant werkt het als antioxidant - maakt dus cel-schadende vrije radicalen onschadelijk - en beschermt zo het immuunsysteem.

Anderzijds werkt het als coënzym bij de synthese van collageen, wat in bijna alle organen en weefselstructuren een rol speelt.

Bovendien ondersteunt vitamine C de vorming van verschillende aminozuren en hormonen en de opname van ijzer tijdens de spijsvertering.

Hoeveel vitamine C is voldoende?

In de regel krijgt men met een normaal uitgebalanceerde voeding voldoende vitamine C binnen. De Duitse levensmiddelendienst (DGE) raadt bijvoorbeeld 100 vitamine C per tag aan, waarbij rokers met 150 mg een duidelijk verhoogde behoefte hebben. Met twee porties fruit en drie porties groente per dag wordt volgens DGE deze 100 mg bereikt. Maar vooral bij een fulltime baan blijft er vaak maar weinig tijd om hieraan te voldoen. Een gezonde en uitgebalanceerde voeding kan daarmee in gevaar komen en daarmee ook de dagelijkse vitamine C behoefte.

Voedingssupplementen zorgen ervoor dat er zeker aan die behoefte voldaan wordt. Moch u dus een keer geen beroep kunnen doen op vitamine C-bommen zoals rozenbottel of duindoornbes, dan kan het terugvallen op onze vitamine C-preparaten lonen.

Alle prijzen incl. BTW excl.. verzendkosten.